Ga naar de inhoud

Cliëntvertrouwenspersoon

Bij de ZorgZaak bieden we ondersteuning aan jeugdigen en volwassenen. Voor deze doelgroep hebben wij een cliëntvertrouwenspersoon die klaarstaat om te helpen. Deze persoon staat aan jouw kant en kan je helpen met dingen die spelen tussen jou en de ZorgZaak, zoals als je niet tevreden bent over de hulp die je krijgt of over het plan voor jouw zorg.

De vertrouwenspersoon is er om naar je te luisteren, je te begeleiden en je te ondersteunen.

Alles wat je met de cliëntvertrouwenspersoon bespreekt, blijft tussen jullie. Ze zullen geen informatie delen met anderen zonder jouw toestemming.

Voor jeugdigen: vertrouwenspersoonjeugdigen@zorgzaak.nl

Voor volwassenen: vertrouwenspersoon18plus@zorgzaak.nl

 

Cliëntvertrouwenspersoon en onvrijwillige zorg

De Wet Zorg en Dwang is een wet welke de rechten van cliënten vastlegt ten aanzien van het inzetten van onvrijwillige zorg en de ZorgZaak is een geregistreerd ambulante zorgaanbieder hiervoor.

Deze wet wordt aangepast, maar onze branchevereniging SPOT heeft de bestuurlijke afspraken uitvoering Wzd in februari 2024 ondertekend, waardoor deze aanpassingen (verbeteringen) nu al gelden voor de ZorgZaak. De aanpassingen sluiten beter aan op de uitvoering in de dagelijkse praktijk van zorgvragers, mantelzorgers en zorgprofessionals.

Het beleid van de ZorgZaak is altijd nee, tenzij en zal dit alleen in uiterst nood toepassen, nadat alle alternatieven zijn onderzocht. Indien u hierover vragen heeft, kunt u terecht bij een onafhankelijke, externe cliëntvertrouwenspersoon. Deze cliëntvertrouwenspersoon heeft geen verbinding met de ZorgZaak en is door de overheid aangewezen om te werken als cliëntvertrouwenspersoon binnen uw regio.

Het doel van de externe cliëntvertrouwenspersoon is om de onafhankelijk te waarborgen en een luisterend oor te bieden over vragen inzake onvrijwillige zorg.

Contactgegevens:

Welmoed van der Goot tel. 06‑82457332  voor Kloosterstaete en de ZorgVilla

Catrineke Hooghiemstra tel. 06 – 21698903 voor Huize de Eik.

Klachtenprocedure

Bij de ZorgZaak vinden we het belangrijk dat cliënten, familieleden en andere naastbetrokken tevreden zijn over onze zorg en service. Toch kan het voorkomen dat u een klacht heeft.

U kunt eerst praten met de desbetreffende medewerker, wat vaak de snelste oplossing biedt. Als u niet tevreden bent met de uitkomst of dit niet passend vindt, dan kunt u in gesprek gaan met de manager.

Als dit niet helpt, staat onze klachtencommissie klaar om uw officiële klacht te behandelen.

SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven)

De Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) erkent en ondersteunt leerbedrijven. Als erkend leerbedrijf draagt de ZorgZaak bij aan de toekomst van het vakmanschap en dient het als voorbeeld voor de branche. We zijn blij dat we voor meerdere opleidingen erkend zijn.

ISO 9001

De ZorgZaak is ISO 9001: 2015 gecertificeerd voor al haar dienstverlening: de zorg op de woonlocaties, de huishoudelijke verzorging en de ambulante begeleiding. Jaarlijks wordt de ZorgZaak hierop geaudit door het Keurmerk Instituut.